Cum a fost la Degustare Muzicală #10: Iugoslavia

Discurs

The Hipodrome Of Music este un blog născut în 2009 în cartierul sibian Hipodrom, cu scopul de a promova muzica mai puţin cunoscută publicului larg. Pe Hipodrome găsesti un amestec de muzică electronică, new wave, psy-rock, jazz, disco, din zone diferite ale lumii.

În seara aceasta vom asculta punk, new wave și synth pop din fostul spațiu iugoslav.

În anii 1980, Republica Socialist-Federală Iugoslavia (incluzand țările Serba, Croația, Bosnia-Herțegovina, Kosovo, Macedonia, Muntenegru și Slovenia) era considerat de mulți a fi un stat socialist mai liberal, față de alte state din blocul comunist. Asta s-a tradus printre altele, și printr-o deschidere mai mare către influențele culturale din Vestul Europei.

Prin aceasta deschidere culturală, încă din anii 50, statul a pus un mare accent pe dezvoltarea tineretului iugoslav, astfel că ei au avut acces în anii 50 la jazz și mai apoi începând cu anii 60 la rock and roll, pop si rock din vest. Astfel, cu un acces facil la ce se întâmpla prin țările din Europa de Vest, scena locală de muzică s-a dezvoltat ușor, spre deosebire de România, de exemplu, unde accesul la muzica din vest era limitat, cenzura era foarte mare și asta s-a văzut și în numărul relativ mic de artiști, față de ce era în Iugoslavia în aceeași perioadă.

Totuși, în ciuda acestei deschideri culturale, muzica trebuia să aducă totuși și un tribut ideilor socialiste din acea perioadă și conducătorului de atunci, Josip Broz, numit si Tito. În anii 60 și 70, un album de muzică nu putea fi înregistrat ăi lansat dacă nu avea și un cântec care să-l laude pe tovarașul Tito.

În mai 1980, era lui Tito a ajuns la final, când acesta a murit. Odată cu moartea lui, Iugoslavia s-a îndreptat și mai mult către vest și către influențele lui culturale. Deși economia era la pământ, șomajul în floare, tinerii din anii 70 – 80 au creat un fel de centru al creativității și originalității în Iugoslavia. Epoca de Aur a muzicii în Iugoslavia a avut un efect crucial asupra stării culturale a națiunii și i-a adus o imagine pozitivă în afară.

Foto Miladin Jelicic

Anii 80 au adus cu ei punk, new wave, post-punk și synth pop. În orase ca Ljubljana, Novi Sad, Zagreb și  Belgrad au apărut trupe, s-au ținut concerte și s-au dezvoltat arte conexe. Lăsând la o parte etnia, religia, clasa socială și limba maternă, artiștii au lucrat împreună și au depăsit multe bariere și prejudecăți. Calitatea muzicii era în prim plan, dar în plan secundar era un mesaj clar de ironie și satiră împotriva ideilor socialiste.

Borghesia

Deja de la începutul anilor 80, presa internațională de profil începuse să acorde o mai mare atenție scenei muzicale din Iugoslavia și să o promoveze în toata Europa. Din pacate începutul anilor 90 vine cu un război civil, situația în spatiul iugoslav devine tensionată și conflictuală și scena muzicală ia o pauză.

Meniu

Playlist muzică din Fosta Republică Socialist-Federală Iugoslavia

FOTO

(fotografii realizate de  Gabriela Cuzepan)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.